Et sundt liv i en moderne verden

Det er ikke altid lige let at leve sundt i en moderne verden. Den måde, vi lever på nu om dage er jo  ikke den måde, vi oprindeligt udviklede os til at leve. Det nutidige menneske har udviklet sig over millioner af år, og særligt de sidste 2000 år siden vi udviklede bondekulturen og derefter blev civiliserede. Det er faktisk ikke tid nok til, at vores krop tilpasser sig alle de ændringer den moderne verden bringer.

 

Forsvar mod kronisk stress

For eksempel er vores stenalderkrop ikke programmeret til at håndtere kroniske stressniveauer. Fortidens stress var kortvarig, intens og til tider livsfarlig! Vores kamp- eller overlevelsesinstinkt er designet til at fordele værdifulde ressourcer rundt i kroppen mod til gengæld at komme ud af en farlig situation med livet i behold. Kroppens adrenalinkirtler udskiller stresshormonerne adrenalin og kortisol, som får blodet til at pumpe, hjertet til at slå hurtigere og sætte sindet i alarmbredskab. Men kroniske stressniveauer er inflammatoriske og kan være skadelige for både krop og sind, og kan ligeledes forårsage tidlig ældning af huden. Eftersom jeg selv har lidt af følgerne efter psykisk stress, vil jeg med denne blog fokusere på måder hvorpå man ad naturlig vej kan reducere stressniveauet og tage trykket fra binyrerne. Herunder vil jeg komme ind på ændringer i kosten, bedre søvnvaner og andre livsstilsvaner som yoga og meditation.

 

Ernæring til en sundere hud

En anden meget vigtig faktor, som vores stenalderkrop fortsat bakser med at håndtere, er den kost vi lever af nutildags. Med højeffektive, moderne landbrug indeholder jorden ikke længere det samme vigtige niveau af mineraler, som den gjorde før landbruget blev effektiviseret, hvilket betyder, at en stor del af befolkningen ikke får nok vigtige mineraler som magnesium og spormineraler. Disse spiller vigtige roller i kroppen. Effektiv og moderne dyrkning af planter har ændret deres ernæringsmæssige sammensætning. Æbler er meget større og sødere end dem man oprindeligt kunne finde i naturen, hvor de var meget mindre og mere syrlige. Mange mennesker er bedre til at fordøje ur-hvede, såsom stav og kamut, fremfor moderne sorter, som er blevet krydset for at gøre det lettere at dyrke og høste, men som har ændret proteinerne. Vores moderne kost indeholder en meget højere andel af kulhydrat og et lavere niveau af fiber og fedt, der til gengæld nærer forskellige bakterier i vores biomasse. Vores biomasser indeholder en meget mindre grad af forskelligartede bakterier end de stammer af ur-folk på jorden, der ikke følger en vestlig kost. Forskere begynder først nu rigtigt at forstå, hvor vigtig vores biomasse er for vores helbred. Jeg har brugt mange år på at eksperimentere med forskellige ernæringsstrategier for at styrke mit helbred og min hud. Hold øje med mine kommende blogindlæg om ernæring til en sund hud.

 

Detox fra kemikalier og forurening

Kemikalier der findes i forurening, i pesticider, konserveringsmidler og tilsætningsstoffer, samt forurenende stoffer i moderne materialer som plastik, er fremmede for vores krop, og den ved simpelthen ikke, hvad den skal gøre med dem. De forårsager forvirring og kan bidrage til inflammation i huden og accelereret ældning. Selvom det jo er begrænset hvad vi kan gøre ved den luft vi indånder, så er der nogle virksomme skridt, vi kan tage for at reducere vores eksponering over for fremmede kemikalier ved at være forsigtig med hvad vi spiser og hvad vi udsætter huden for. Med andre ord: Vores livsstilsvaner. Ligeledes er der er måder hvorpå vi kan hjælpe kroppen med at skille sig af med kemikalier ved at styrke leveren, som jeg vil udforske og dele med dig.

Gode søvnvaner

Vores krop udviklede sig til en rytme med de daglige cyklusser af lys og mørke, kaldet vores døgnrytme, såvel som de længere cyklusser kaldet årstider. En moderne livsstil kan forstyrre vores naturlige biorytmer, fordi vi ikke længere er afhængige af solen som vores eneste lyskilde. Vi bruger tid indendørs om morgenen, hvilket betyder, at vi ikke får en stærk dosis UV-lys, hvilket faktisk er nødvendigt for at afbalancere vores biologiske døgnrytme. Tilmed udsætter vi os for blåt skærmlys om aftenen, hvilket hæmmer produktionen af ​​melatonin, som er et søvnhormon, der hjælper os med at sove og have en jævn søvnrytme. Det betyder at vi sover i færre timer end det er sundt, og mange mennesker lider af søvnløshed (jeg selv inklusive). Jeg har eksperimenteret med flere måder at forbedre min egen søvnrytme på, som jeg vil dele med dig.

Jeg håber, at alt hvad jeg har lært er nyttigt, og at det også vil give dig mulighed for at foretage positive ændringer i dit liv, på vej mod bedre sundhed og bedre hud. Jeg glæder mig til at dele mine moderne livsstilsvaner med dig på denne blog.